انتشار نسخه فارسي گزارش قاضي جفري رابرتسون از اعدام‌هاي 67

Image and video hosting by TinyPic

خود نويس : بنياد عبدالرحمن برومند كه در ۲۲ خرداد، نسخه انگليسي بررسي اعدام‌هاي سال ۶۷ را منتشر كرده بود، اينكه به مناسبت سالگرد اين اعدام‌ها نسخه فارسي تحقيقات قاضي جفري رابرتسون را در اختيار عموم قرار داده است. انتشار اين گزارش در ابتدا با انتقادهايي همراه بود. بنياد در پاسخ منتقدان گزارش مي‌نويسد: « اكثريت كساني كه در اين باره نظر داده‌اند، از محتواي گزارش اطلاعي ندارند و آن را نخوانده‌اند.»

بنياد برومند به مناسبت سالگرد اعدام‌هاي گروهي سال ۶۷، گزارش تحقيقات قاضي جفري رابرتسن را به زبان فارسي منتشر كرد. اين گزارش به بررسي روندي كه منتهي به اعدام هزاران زنداني عقيدتي شد مي‌پردازد.

آيت الله خميني  وقتي در تابستان ۶۷ فرمان داد كه «كساني كه در زندان‌هاي سراسر كشور بر سرموضع نفاق خود پافشاري كرده و مي‌كنند محارب و محكوم به اعدام مي‌باشند»، ناگهان ارتباط زندان‌ها با دنياي خارج بريده شد.و تنها هيئت بازپرسي قرار شامل يك قاضي شرع، دادستان انقلاب و يك افسر عاليرتبۀ اطلاعاتي امكان ورود يافتند. بنا بر گزارش بنياد برومند، اين هيات‌ مسوول تفتيش عقيده زندانيان عقيدتي شد و راي به «محارب» بودن تعداد زيادي از زندانيان داد.

اين گزارش مي‌افزايد: «هيئت بازجويان تنها يك پرسش از زنان و مردان جواني داشت – كه بيشترشان در اوايل دهۀ١٣٦٠، فقط به اتهام شركت در تظاهرات خياباني يا اجتماعات سياسي، و يا داشتن نوشته‌هاي «سياسي» بازداشت و به زندان محكوم شده بودند. زندانيان نمي‌دانستند كه مرگ يا زندگي‌شان بسته به  پاسخي است كه به پرسش بازجويان مي‌دهند. چشم زندانياني را كه بر عقايد سياسي و مذهبي خود پافشاري مي‌كردند مي‌بستند و گروه گروه به سمت چوبه‌هاي دار مي‌فرستادند  و سپس پنهاني اجساد آنان را در گورهاي جمعي دفن مي‌كردند.»

انتشار اين گزارش در ۲۲ خرداد با واكنش‌هاي متفاوتي روبرو شد. اين بنايد در همين رابطه مي‌گويد: « انتشار اين گزارش فارغ از موضوع اصلي آن، يعني جنايت يك دولت عليه بشريت، بحث مهم «انتخاب بين مصلحت و حقيقت» را در ميان هواداران دموكراسي در ايران دامن زده، خود نتيجۀ مثبتي است. مسئولان بنياد به دقّت اين بحث را دنبال كرده و متوجه شدند كه اكثريت كساني كه در اين باره نظر داده‌اند، از محتواي گزارش اطلاعي ندارند و آن را نخوانده‌اند. براي روشن كردن اذهان و به اميد تشويق عموم به ادامۀ اين بحث، بنياد برومند سالگرد صدور فتواي كشتار ٦٧ را وقت مناسبي براي انتشار ترجمۀ فارسي فشردۀ گزارش قاضي رابرتسون دانسته و به اين مناسبت، با اداي احترام به ياد قربانيان اين جنايت فجيع، متن مذكور را در اختيار عموم قرار مي‌دهد.»

چکیده این گزارش را در اینجا بخوانید

این تصاویر برگرفته از خاطرات آیت الله منتظری است و در سایت ایشان به همراه تفصیل بیشتر و متن پیاده شده نامه ها موجود است.  درس های بزرگی در این سطور نهفته است و خواندن آن ها بر تن آدم لرزه می اندازد.






1 دیدگاه برای «انتشار نسخه فارسي گزارش قاضي جفري رابرتسون از اعدام‌هاي 67»

بیان دیدگاه