ناطق نوری : کسی که گفت رهبری تا دنیا آمده، گفته یا علی، مزخرف گفت و توبیخ شد

Image and video hosting by TinyPic

علی اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و رئیس پیشین مجلس ایران از دادن نسبت های نامانوس و ماورایی به رهبر ایران انتقاد کرده است.


آقای ناطق نوری در گفت و گو با هفته نامه «نگاه پنجشنبه» گفته است: «اینکه کسی بیاید و بگوید وقتی مقام معظم رهبری به دنیا آمده قابله ایشان ناگهان الله اکبر گفته، برای اینکه ایشان وقتی به دنیا آمده گفته است یا علی، این مزخرفات است. توهین به مقام معظم رهبری است.»

رئیس دفتر بازرسی آیت الله خامنه ای گفته که «اینجور حرف ها ضد ولایت فقیه است. ببینید چقدر این حرف موجب سوء استفاده قرار گرفت. البته آقایی که این حرف را زده از طرف بیت مورد توبیخ قرار گرفت ولی مردم از این توبیخ ها مطلع نشدند.»

اشاره آقای ناطق نوری به گفته های محمد سعیدی، امام جمعه موقت قم است که در حدود یک سال پیش از قول خواهر ناتنی رهبر ایران به نقل از قابله‌ای که در زمان بدنیا آمدن آیت‌الله خامنه‌ای حضور داشته، گفته بود: «این آقا یعنی مقام معظم رهبری، وقتی که می خواست از بدن مادر خارج شود گفت یا علی.»

«اینکه کسی بیاید و بگوید وقتی مقام معظم رهبری به دنیا آمده قابله ایشان ناگهان الله اکبر گفته، برای اینکه ایشان وقتی به دنیا آمده گفته است یا علی. این مزخرفات است. توهین به مقام معظم رهبری است»

علی اکبر ناطق نوری

علی اکبر ناطق نوری در این گفت و گو از غلوهایی که توسط برخی از چهره های مذهبی می شود هم انتقاد کرده است.

انقاد از غلوهای دینی

آقای ناطق نوری گفته «امروزه ائمه در کنار مردم نیستند، ولی ببینید درباره بعضی از علما چقدر غلو می کنند. مثلا یک روحانی یا منبری در یک سخنرانی حرف هایی می زند درباره یک آقایی که از دنیا رفته و نمی شود راست و دروغ آن حرف ها را از او پرسید. بعضی چنان کشف و کراماتی برای این ها قائل می شوند که نه با عقل جور در می آید نه با شرع.»

به نظر می رسد گفته های آقای ناطق نوری اشاره به اظهاراتی است که درباره «کرامات» محمدتقی بهجت از مراجع تقلید قم و ارتباط او با امام دوزادهم شیعیان گفته می شود. آقای بهجت اوایل سال ۱۳۸۸ خورشیدی درگذشته است.

آقای ناطق نوری گفته است: «مثلا می گویند فلان عالم بزرگ خدمت آقا امام زمان رسیده و امام زمان به او چنین و چنان گفته. در روایات داریم آنهایی که به دیدار امام زمان شرفیاب می شوند، اصلا نباید اظهار کنند یعنی مجاز و مامور به اظهار نیستند.»

علی اکبر ناطق نوری هرچند در سال های اخیر کمتر اظهار نظر عمومی کرده اما همواره از منتقدان خرافه گرایی هایی بوده که در سال های اخیر در ایران رایج شده است.

او پیش از این در مصاحبه هایی از ساخت مساجدی مشابه مسجد جمکران در نزدیکی قم انتقاد کرده و گفته بود که «کعبه قلابی» در کشور ساخته اند.

مسجد جمکران که در اوایل دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت، گفته می شود که بر اساس خواب یک نفر که امام دوازدهم شیعیان را دیده، ساخته شده است.

او چند سال پیش هم در یک سخنرانی در مرقد آیت الله خمینی، موسس نظام جمهوری اسلامی با اشاره به ساخت «جمکران دوم» در یکی از شهرهای ایران گفته بود: «من از آنها خواهش کردم این بساط را جمع کنند زیرا خواب حجت نیست و این کارها برای اعتقادات مردم ضرر دارد.»

علی اکبر ناطق نوری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ بود که به پیروزی محمد خاتمی انجامید. او در سال های اخیر هدف حملات لفظی محمود احمدی نژاد بوده است.

منبع

بیان دیدگاه