متکی هم دستمال توالت شد

Image and video hosting by TinyPic

برکناری ناگهانی متکی؛پایان ماه عسل احمدی نژاد-خامنه ای

برکناری منوچهر متکی با اینکه ناگهانی بوده و البته برخی آن را قابل پیش بینی می دانستن اما چند پیام دارد:

۱- سردرگمی دولتیان : دولت و کلا حاکمیت سردرگم است. نمونه اش این برکناری است.  برکناری ناگهانی یک مقام دولتی آن هم در حد وزیر امور خارجه  فقط در یک صورت روی می دهد که مقام مربوطه تخلفی آشکار یا کاری خلاف واقع کند. معمولا برای برکناری ملایم تر رفتار می کنند نه اینکه وزیر امور خارجه به سنگال می رود و هنوز برنگشته ، برکنار می شود.

۲- اختلاف های اساسی : دولت نه تنها با ملت اختلاف دارد بلکه با خودش هم اختلاف دارد. ده وزیر کابینه دولت نهم ، به پایان دوره نرسیدند و همین تابستان پارسال ، سه وزیر به خاطر اختلاف با احمدی نژاد برکنار شدند یا خودشان رفتند. این ماجرا ادامه دارد. نمونه اش متکی بود. متکی به احمدی نژاد ایراد داشت که وقتی وزیر امور خارجه داری ، نماینده ویژه در آسیا ، یا فلان قاره یعنی چی؟ برکناری ناگهانی متکی سرباز کردن زخم های اختلاف دولتی ها با هم است.

۳- پایان ماه عسل دولت و رهبر: علی خامنه ای علیرغم همه اعتراضات پارسال ، پشت احمدی نژاد ایستاد چراکه او را از همه به افکار خودش نزدیک تر می دید. همین دوپینگ ، عمر دولت را تا کنون کشانده وگرنه همین مجلس هشتم ِ ظاهرا بی بو  و خاصیت دارد کسانی که هر روز یک بحران برای دولت دهم بسازند. اما تا به حال رهبر نگذاشته است. آیا از این به بعد آقای خامنه ای اجازه حمله به دولت را می دهد؟ این را به این دلیل می پرسم که برکناری و تغییرات اخیر وزارت امور خارجه مخالف نظر رهبر بود.

روز هشتم شهریور امسال، آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با محمود احمدی نژاد و اعضای هیئت دولت، تلویحاَ از رئیس دولت دهم خواست که از موازی کاری در عرصه های گوناگون بپرهیزد و به وزیران در چارچوب اختیارات و وظایف آن ها اعتماد کند. (گزارش)

شخصا از کسانی هستم که معتقدم رهبر و رییس جمهوری بدشان نمی آید همه بگویند با هم اختلاف دارند اما فکر می کنم اگر هم تا حالا سیاست شان این بوده که اختلاف بین خودشان را ترویج کنند ، دیگر اختلاف بین آنها عیان شده است.

هرچند رهبر در نفی سبزها از همه ابزار های خود بهره برده اما تنها همین پیام عاشورایی موسوی ، به آنها ثابت کرده عملکرد رهبر ، روز به روز نظام را با مشکلاتی بیشتر مواجه می کند. آیا این نافرمانی احمدی نژاد ، واکنش رهبر را در پی خواهد داشت؟ خامنه ای می داند که قربانی کردن احمدی نژاد ، می تواند کمی از فشار بر او بکاهد.

البته باز ، او می داند که برکناری احمدی نژاد ، یعنی آغاز سیری که به خواسته های بیشتر باید تن بدهد.

بیان دیدگاه