انتشار کاریکاتورهای جدیدی از محمد پیامبر اسلام در هفته نامه فکاهی "شارلی ابدو" در فرانسه

Image and video hosting by TinyPic

مجله فرانسوی طنز «شارلی ابدو» در شماره تازه خود، بار دیگر، به مناسبت جنجال هایی که درباره فیلم ضد اسلامی بی گناهی مسلمانان به وجود آمده، کاریکاتورهایی با موضوع پیامبر مسلمانان منتشر کرد. به دنبال انتشار این کاریکاتورها، صبح امروز چهارشنبه، سایت اینترنتی «شارلی ابدو» از دسترس خارج شد.

پلیس ضد شورش دفتر این نشریه در پاریس را تحت کنترل قرار داد. دولت فرانسه تعدادی از سفارتخانه های خود را تعطیل و تدابیر امنیتی شدیدی را در برخی از آنها اعمال کرد. پیش بینی می شود این موضوع تنش هایی را که انتشار فیلم بی گناهی مسلمانان در سراسر دنیا به وجود آورده بود، گسترده تر کند. صفحه فیس بوک این نشریه، با انبوهی از نظرات موافق و مخالف مواجه شده است. یکی از کاربران توئیتر نیز در این باره نوشته که «من از شارلی ابدو متنفرم اما آزادی بیان آنها را تأیید می کنم، جمهوری دموکراتیک یعنی همین.» پیش از این در نوامبر 2011، پس از این که این نشریه فرانسوی یک شماره ویژه «شریعه ابدو» با سردبیری «محمد» منتشر کرد، دفتر این نشریه مورد حمله قرار گرفت. ریشار پراسكیه، رییس شورای یهودیان فرانسه، انتشار کاریکاتورهای نشریه شارلی ابدو را در شرایط پرتنش فعلی و با توجه به قتل هایی که در اعتراضات اخیر مسلمانان علیه فیلم بی گناهی مسلمانان صورت گرفته، یک نوع بی مسؤولیتی توصیف کرده است. پس از تظاهرات حدود 250 نفر از اسلامگراهای فرانسه در روز شنبه گذشته در پاریس، اسلامگراها دوباره درخواست چندین تظاهرات در شهرهای مختلف فرانسه داده اند. اما ژان مارک ارو، نخست وزیر فرانسه، امروز صبح، این درخواست را رد کرد و گفت درک می کند که برای عده ای برخورنده باشد، اما دولت فرانسه «یک دولت لائیک و یک دولت مردم سالار» است.

مجله هفتگی «شارلی هبدو» یک مجله فکاهی است که از سال ۱۹۶۹ شروع به کار کرده و هر هفته روزهای چهارشنبه اقدام به انتشار کاریکاتورهای مختلف از موضوع‌های و شخصیت‌های مختلف می‌نماید. بعد از دهه‌ها فعالیت و انتشار کاریکاتور از موضوع‌های مختلف از جمله دینی و مذهبی، برای اولین بار ماه نوامبر سال گذشته به این مجله حمله و دفتر مجله آتش زده شد!! چرا؟ آن زمان در اعتراض به انتشار کاریکاتوری از محمد پیامبر مسلمانان، عده‌ای مسلمان تبدرو اقدام به انفجار و آتش زدن محل دفتر این نشریه کردند! در اولین روز بازگشایی مجدد دفتر پس از آتش سوزی، سردبیر نشریه اقدام به انتشار کاریکاتوری جالب توجه نمود. در تصویر مذکور یکی از کارکنان نشریه در حال «گی کیس» با یک مسلمان افراطی دیده میشد و در قسمت بالای تصویر به کنایه نوشته شده بود: «عشق برتر از نفرت است»!

بعد از گذشت ماهها امروز چهاشنبه ۱۹ سپتامبر، نشریه مذکور مجددا اقدام به انتشار کاریکاتورهای جدیدی از محمد که شارلی هبدو از آن با نام «موحمت» نام میبرد، نموده است. به نظر می‌رسد این اقدام در واکنش به اعتراض‌های خشونت بار هفته اخیر مسلمانان افراطی در چندین کشور جهان به ساخت فیلمی با نام «بی گناهی مسلمانان» انجام میگیرد که در نتیجه آن بیش از ۳۰ تن از جمله سفیر آمریکا در لیبی کشته شدند! کاریکاتورهای جدید که از دفعات قبلی به مراتب بحث برانگیزتر و احتمالا تحریک آمیزتر هستند، محمد پیامبر اسلام را در حال ایفای نقش در یک فیلم پورنو نشان میدهند. در این کاریکاتور موحمت دیده میشود که خطاب به کارگردان فیلم میگوید «به باسن من علاقه داری؟» / در قسمت راست تصویر هم اعتراض یک مسلمان افراطی مسلح به انتشار فیلم مذکور دیده میشود!

در کاریکاتوری دیگر در شماره جدید این نشریه، محمد به شکل فردی علیل دیده میشود که توسط یک یهودی ارتدوکس بر روی ویلچر هل داده میشود. این کاریکاتور با داشتن عبارت «2 Intouchables» در قسمت بالای تصویر تداعی کننده یک فیلم مشهور فرانسوی  با همین نام میباشد که در آن خدمتکاری سیاه پوست از فردی سفید پوست و البته بسیار ثروتمند که پس از تصادف از کار افتاده و ناتوان شده است، پرستاری میکند.

اسلام= تروریست , , ,مجموعه کاریکاتورهای محمد 1

اسلام= تروریست , , ,مجموعه کاریکاتورهای محمد 2

منبع

بیان دیدگاه