شغلی پر درامد در ایران ….درآمد سالانه ۳۷۵ تا ۵۰۰ میلیارد تومانی رمالان در ایران

Image and video hosting by TinyPic

پژوهش‌های یک طرح پیمایش آمار اختلالات روان در ایران نشان می‌دهد که مردم ایران به طور متوسط سالی ۳۷۵ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای «گشوده شدن گره از مشکلات» خود به رمالان می‌پردازند.

روزنامه اعتماد در شماره امروز چهارشنبه، ۲۸ تیرماه با اشاره به اظهارات آفرین رحیمی‌موقر، مجری طرح پیمایش آمار اختلالات روان نوشت که بر اساس تحقیقات میدانی برآورد می‌شود که ۱۰ درصد جمعیت ایران در طول یک سال برای حل مشکلات اختلالات روان خود به افراد غیرمتخصص مانند رمال و عطار مراجعه کرده و از آنان خدمات دریافت کرده‌اند.

بررسی‌های «اعتماد» نشان می‌دهد که هیچ‌ آماری از تعداد افرادی که به رمالان مراجعه می‌کنند در ایران وجود ندارد و اگر پلیس هم آماری در این ارتباط دارد منتشر نکرده است.

در عین حال در این گزارش آمده است که می‌توان بر اساس اخبار منتشر شده پلیس در زمینه بازداشت افراد رمال و دعانویس و همچنین برپایه برخی اخبار و پژوهش‌های علمی می‌توان برآورد کرد که بیش از هفت میلیون نفر در سال سری به بازار رمالان، کف‌بینان، طلسم‌گشایی و فالگیری زده‌اند.

در این گزارش با استناد به طرح پیمایش آمار اختلالات روان آفرین رحیمی‌موقر اینگونه عنوان شده است که اگر از جمعیت هفت میلیون نفر مورد اشاره فقط یک‌بار در سال به رمالان مراجعه کنند و برای همان یک بار هم ۵۰ هزار تومان پرداخت کنند به رقمی بیش از ۳۷۵ میلیاردتومان می‌رسیم.

در این ارتباط سرهنگ بیدمشکی، رییس پلیس آگاهی استان خراسان‌رضوی از دستگیری رمالی خبر داده که تنها از یک نفر ۱۴ میلیون تومان در چند مرحله دریافت کرده بود.

مهرما سال گذشته هم رئیس انجمن علمی روانپزشكان ایران گفت: حدود ۲۰ درصد مردم ایران به نوعی به اختلالات روانی دچار هستند. غلامرضا میرسپاسی تصریح کرد که ۱۳۰۰ روانپزشک در ایران وجود دارد که با احتساب جمعیت بیمار با کمبود پنج تا شش هزار روانپزشک در کشور مواجه هستیم.

روزنامه جام و جم هم در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت که بی‌توجهی مقامات نظام سلامت به بحث سلامت روان، هزینه بالای خدمات روانپزشكی و بیمه نبودن این خدمات در كشور و آگاه نكردن مردم برای مراجعه به روانپزشک و مشاور سبب شده تا مردم برای درمان اختلالات روانی به افراد غیرمتخصص مانند رمالان مراجعه كنند.

اطلاعات مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی هم نشان می‌دهد که زنان اصلی‌ترین مشتریان رمالان هستند و در عین حال بیش از ۸۰ درصد رمال‌های جدید را هم زنان تشکیل می‌دهد که در بین آنها افرادی با تحصیلات دانشگاهی دکترا هم مشاهده می‌شود. رمالان سنتی هم عمدتا از مردان هستند که دارای تحصیلات مکتبی و گاهی بی‌سواد هستند.

در این ارتباط سال گذشته پلیس آگاهی استان تهران و البرز اعلام کرد که سه رمال را با ۴۵ شاکی  بازداشت کرده است. هشت زن و دختر هم در بین شاکیان بودند که گفتند از سوی رمالان مورد سوءاستفاده قرار گرفته بودند.

در همین حال، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا در ۱۸ خرداد ۸۹ گزارش داد که مدتی است پخش كارت‌هایی با عناوین مختلف کف‌بینی، فال یا دعانویسی در برخی زیارتگاه‌ها، خیابان‌ها، محافل زنانه، آرایشگاه‌ها و حتی اتوبوس‌های شهری جلب نظر می‌كند و در پس آن جرایمی مانند تجاوز، اغفال و کلاه‌برداری وجود دارد.

احمدرضا رادان، جانشین فرمانده ناجا نیز از برخورد شدید پلیس آگاهی و پلیس امنیت عمومی با «باندهای رمالی» خبر داده و گفته بود که در همین رابطه باندهای بزرگی متلاشی شده‌اند.

در سال‌های گذشته همچنین از حضور افراد «رمال» و «جادوگر» در کنار تیم‌های ورزشی و به ویژه فوتبال خبرهای حاشیه‌ای مختلفی منتشر شد. این افراد مدعی بودند که با عنوان روانشناس مشغولیت فعالیت هستند. در این ارتباط پای افراد و  باشگاه‌های مختلفی وسط کشیده شد.

از طرف دیگر، از سه سال پیش خبرهایی در ارتباط با حضور رمالان در عرصه سیاست ایران هم منتشر شد. در این ارتباط رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها گزارش‌هایی درباره دستگیری رمالان و جن‌گیران دولتی که با «جریان انحرافی» در ارتباط هستند خبر داده بودند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائیه ایران هم ۲۴ مردادماه سال گذشته از دستگیری دو «جن‌گیر» دولتی خبر داد و گفت که برای این افراد کیفرخواست و قرار مجرمیت صادر شده است.

اواسط اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که خبر رسید برخی از «مدعیان علوم غریبه» که مخالفان اصول‌گرای آقای احمدی‌نژاد آنها را با آقای مشایی مرتبط می‌دانند، دستگیر شده‌اند.

همچنین رسانه‌ها نوشتند فردی به نام عباس غفاری که از نزدیکان آقای مشایی است به جرم «رمالی و جن گیری» دستگیر شده است.

گفته شد که آقای غفاری که «علوم غریبه می‌داند و با اجنه در ارتباط است»، منبع «غیب‌گویی و طرف مشورت برخی نزدیكان ریاست جمهوری» بوده است.

چند روز بعد، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای تایید کرد که افرادی با عنوان رمال، پیشگو و جن‌گیر بازداشت شده‌اند اما نگفت چه کسانی هستند.

اصولگرایان منتقد اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، او و همراهانش در دولت محمود احمدی‌نژاد را «جریان انحرافی» می‌خوانند.

برخی از روحانیون و مراجع تقلید از جمله ناصر مکارم شیرازی نیز در سخنانی‌ اعلام کرده‌اند که دعانویسی شغل افراد «سودجو» است و این کار از نظر دین صحیح نیست.

محمد تقی رهبر، نماینده مجلس هشتم هم همزمان با اوج گرفتن این مباحث به انتقاد از رواج خرافه در كشور و مراجعه به دعانویسان برای حل مشكلات پرداخت و آن را سرکیسه کردن مردم از سوی برخی افراد ارزیابی کرد.

میر حسین موسوی، از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات، در جریان کارزار انتخاباتی‌اش بارها از رسوخ «تفکر خرافی» در کشور ابراز نگرانی کرده بود.

منبع

بیان دیدگاه