در شهر لاهه ۲ دادگاه بین‌المللی وجود دارد…فرق دادگاه لاهه با دادگاه لاهه!

Image and video hosting by TinyPic

به تازگی لینکی‌ در بالاترین مشاهده شد که شخصی مدعی این بود که رضا پهلوی به دادگاه لاهه نرفته است و برای ادعایش هم عکسی‌ از مرحوم مصدق در دادگاه لاهه آورده بود. متاسفانه خیلی‌ از ایرانیها ، حتی ایرانیان ساکن در هلند، هم این اشتباه و عوضی‌ گرفتن این ۲ دادگاه را مکرر انجام می دهند اما قضیه از چه قرار است؟
در شهر لاهه ۲ دادگاه بین‌المللی وجود دارد که هر ۲ در صحبتهای عامیانه دادگاه لاهه خوانده می شوند. اولی‌ «دادگاه جهانی‌» یا «دیوان بین‌المللی دادگستری» است  که در مرحلهٔ دوم کارش از سال ۱۹۴۶ فعال می باشد. این دادگاهیست که مشکلات و اختلافات بین کشورها را داوری می‌کند.

 خاطره ما ایرانیان همان ماجرای ملی‌ شدن نفت است که مصدق در آن حضور داشت که به دعوای ایران و انگلیسیها بر می‌گشت.

 اما دادگاه دیگری نیز در این شهر وجود دارد که از سال ۲۰۰۲ فعال است.

 نام این دادگاه «دیوان بین‌المللی کیفری» است. این دادگاه به مواردی همچون نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی می پردازد. این همان دادگاهیست که میلوسویچ را به حبس دائم محکوم کرد پس از جنایتش علیه بوسنیها. در این دادگاه می‌توان به عنوان مثال علیه رهبرانی مثل اسد و خامنه‌ای اقامهٔ دعوا کرد و آنها را به جنایت عله بشریت متهم کرد. شاهزاده رضا پهلوی نیز در این دادگاه حضور پیدا کرد و با دادستان ارشد این دادگاه لوئیس مورنو اکامپو دیدار و برای توضیحات شکایتش با وی گفتگو کرد. 

فیلم از شبکه ایرانیان هلند .شاهزاده رضا پهلوی در حال پیگیری جنایت علیه بشریت توسط علی خامنه‌ای،

منبع

بیان دیدگاه