یادتان هست ……..مملکت اسلامی همه چیزش باید اسلامی باشد

Image and video hosting by TinyPic

در جریان تئاتر «هدا گابلر» وزیر ارشاد باید به خاطر یک صحنه ی “”»مشکوک به بوس”»”به مجلس جواب پس دهد اما وزیر راه برای هزاران نفری که سالانه در هوا و زمین کشته می شوند هرگز مورد سوال قرار نمی گیرد

 اجرای نمایش «هداگابلر» در تاترشهر تهران که از آثار برجسته «هنریك یوهان ایبسن» نمایشنامه نویس مشهور نروژی است سر و صدای زیادی را در دستگاه سرکوبگر جمهوری اسلامی به راه انداخت. این درحالیست که سیستم نظارتی و امنیتی رژیم همچون نظام های فاشیستی نظارت شدیدی بر آثار هنری و نمایشی دارد و تیغ سانسور کمتر فرصت اجرای نمایش های غیر حکومتی و غیر مذهبی را به گروههای نمایشی می دهد.

این نمایشنامه در سال 1890 نوشته شد و به جز یکبار آنهم در سال 1349 در ایران که به كارگردانی آربی آوانسیان اجرا شد دیگر اجرایی نداشت. اجرای مجدد این نمایش در هفته گذشته با تناقض گویی های زیادی از سوی مسوولین رژیم روبرو شد. محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اجرای این نمایش را بدون مشکل خواند اما عباس جعفري دولت آبادي دادستان تهران با اعلام اینکه دست‌اندركاران این تئاتر به دادسرا احضار شده‌اند گفت: در اين زمينه پرونده قضايي تشكيل شده است و كارگردان و ساير عوامل دست‌اندركار اين نمايش براي اخذ توضيح به شعبه رسيدگي كننده احضار شده‌اند كه نتيجه اقدامات قضايي متعاقبا اعلام خواهد شد.

نمایندگان تندرو مجلس نیز که بیشتر آنها را حامیان دولت تشکیل می دهند واکنش های همیشگی خود را نشان دادند. فاطمه رهبر عضو كميسيون فرهنگي اعلام کرد که مجلس قطعاً از ‌وزارت ارشاد درباره ‌تئاتر هدا گابلر توضيح مي‌خواهد. او اجرای این نمایش را ترويج اباحه‌گري و پخش نمادهاي يك فرقه منحرف جنسي دانست! ستار هدايت‌خواه سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس نیز اعلام كرد كه مسوولان فرهنگي در اعتراض به اجراي نمايش تئاتر هدا گابلر به مجلس احضار و با عاملان اين اقدام غيراخلاقي قاطعانه برخورد خواهد شد.

رجانیوز سایت هوادار دولت نیز خبر داد که نمایش هداگابلر با ممنوعیت اجرا روبرو شده و نیروهای امنیتی تمام پوسترهای مربوط به این نمایش را از سطح شهر به ویژه اطراف چهارراه ولیعصر و حوالی پارک دانشجو (محل اجرای نمایش) کنده و جمع آوری کردند.

همین هفته در حالی که در تاتر شهر تهران در پارک دانشجو چنین برخورد غیر منطقی با اجرای یک تاتر صورت می گیرد، کمی پایین تر در تالار محراب در تقاطع خیابان ولیعصر و سپه، سه نمایش تاتر با موضوعات مذهبی و عاشورا در حال اجراست که تعداد تماشاگران داخل سالن های نمایش از تعداد انگشتان دست هم کمتر است. به راستی فضای امروز هنر ایران در انحصار حکومتی ارتجاعی قرار دارد.

بیان دیدگاه