نظرسنجی‌های جنجالی؛ شبکه خبر: هک شده بودیم، موافقت اکثر مردم با تعلیق غنی‌سازی کار هکر بود

Image and video hosting by TinyPic

«شبکه خبر» دیروز نظرسنجی را در خصوص ادامه یا توقف غنی‌سازی اورانیوم روی سایت خود گذاشت و پس از آنکه آمار موافقان با توقف غنی‌سازی در این نظرسنجی به ۶۳ درصد رسید، این نظرسنجی را حذف و نظرسنجی دیگری را با موضوع «بستن تنگه هرمز» گذاشت که آن را هم حذف کرد. اما در تازه‌ترین خبر ساعتی قبل این شبکه با صدور اطلاعیه‌ای نوشت که «هک» شده بودیم.

وب‌سایت رسمی «شبکه خبر» دیروز و امروز اقدام به انجام دو نظرسنجی کرد و هنگامی که دید نتایج مطلوب سیاست حاکمیت نیست، هر دو را حذف و نظرسنجی جدیدی درباره‌ی فوتبال گذاشت و همچنین با انتشار یادداشتی سعی در توجیه حذف این نظرسنجی‌ها برآمد.

در نظرسنجی نخست از کاربران در خصوص برنامه هسته‌ای ایران پرسش شده بود که ۶۳ درصد از شرکت کنندگان خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران در برابر لغو تدریجی تحریم‌ها شده بودند؛ ۲۲ درصد خواستار «اقدام تلافی جویانه ایران در بستن تنگه هرمز» شده‌ بودند، و ۲۰ درصد دیگر شرکت کنندگان نیز گزینه «مقاومت در برابر تحریم های یکجانبه برای حفظ حقوق هسته‌ای» را انتخاب کرده‌ بودند.

با بالا رفتن آمار مربوط به توقف غنی‌سازی توسط کاربران، سایت «شبکه خبر» این نظرسنجی را حذف و نظرسنجی جدیدی جایگزین آن کرد.

در دومین نظرسنجی این سایت از کاربران در خصوص تصمیم مجلس مبنی بر بستن تنگه هرمز پرسیده شد، که پس از مخالفت ۸۹ درصد شرکت‌کنندگان با این اقدام (تنها ۱۱ درصد موافق طرح نمایندگان مجلس بودند)؛ این نظرسنجی هم حذف شد.

پس از حذف این دو نظرسنجی و آمارهای قابل تامل آن، سایت «شبکه خبر» با انتشار یادداشتی نوشت که منظور از توقف غنی‌سازی اورانیوم در چشم‌پوشی از غنی‌سازی ۲۰ درصدی بوده است.

در این یادداشت همچنین آمده است که نظرسنجی‌ که در آن تنها «دو هزار» نفر شرکت کرده‌اند نمی‌تواند «معتبر» باشد و نباید آن را به کل جامعه تعمیم داد.

گفتنی است آمارها و نظرسنجی‌هایی که روی وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرند معمولا به دلیل «پایین بودن جامعه‌ی آماری و کم بودن نمونه‌ها»، از اعتبار بالایی برخوردار نیستند؛ اما کارشناسان آمار، می‌توانند براساس آیتم‌هایی این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند. برای مثال اگر تلویزیون ایران در خصوص محبوبیت آقای خامنه‌ای نظرسنجی کند؛ و تعداد کمی در این نظر سنجی شرکت و رای به عدم محبوبیت رهبر ایران دهند؛ تحلیل آماری دیگر، نه برمبنای تعداد شرکت کنندگان که براساس فاکت‌های دیگر انجام می‌شود.

ضمن آنکه حجم نمونه‌ی ۲۰۰۰ نفری که در نظرسنجی‌های سایت شبکه خبر شرکت کرده بودند، به دلیل اینکه این سایت مخاطبان خاص خود را دارد و در ایران هم فیلتر نیست؛ از اعتبار تقریبا بالایی برخوردار است.

تکمیلی: شبکه خبر: هک شده بودیم، موافقت اکثر مردم با تعلیق غنی سازی کار هکر بود

در همین حال ساعاتی قبل شبکه خبر با صدور اطلاعیه‌ای ادعا کرده که موافقان توقف غنی‌سازی اورانیوم در این نظرسنجی٬ تنها «۲۴ درصد» بوده‌اند و ۳۸ درصد شرکت کنندگان هم خواستار اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی از طریق بستن تنگه هرمز بوده‌اند.

براساس این اطلاعیه، سایت شبکه خبر توسط مخالفان خارجی بویژه «انگلیس» هک شده بود تا موافقت اکثر مردم با تعلیق غنی سازی نشان داده شود.

منبع

بیان دیدگاه