سوء استفاده جمهوری اسلامی از گوگل و یو تیوب و دورخیز برای تصرف اینترنت

Image and video hosting by TinyPic

جمهوری اسلامی  با استفاده از کاسبکاریهای رایج و بند و بست با رسانه های پر قدرت بین المللی و ضعف و  ساده انگاری اپوزیسیون و رسانه ای ایرانی فعال در فضای مجازی ،  در حال تصرف گام به گام آخرین سنگر مخالفین ، یعنی فضای اینترنت است .

شور بختانه موسسات عظیم و چند ده ملیتی نیز که فلسفه وجود ی آنها بر کاسبی و پول در آوردن بنا شده و متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان ایرانی در پستهای بالا و تصمیم گیرنده آن قرار دارند ، ترجیح می دهند کشک خود را بسابند و  با چشم پوشی بر ماهیت پلید رژیم جمهوری اسلامی و رسانه های وابسته به آن ، تصور خامی را در سر  بپرورانند  که رژیم جمهوری اسلامی آنها را از فیلتر کردن مستثنی کرده و یا در ظاهری فیلتر شده به آنها اجازه خواهد داد  به کسب حلال ! خود ادامه دهند .زهی خیال باطل !

دستور اخیر خامنه ای برای استفاده از همه نیروها برای تصرف اینترنت

نمونه بارز این سهل انگاری یکی دو تا نیست . در حالی که جمهوری اسلامی مجسمه ای نمادین از یو تیوب را ، با الهام از سنگ شیطانی که حاجیان در مکه به آن خرده سنگ و کلوخ پرتاب می کنند  ( رمی جمرات ) در نمایشگاه رسانه ای تهران  نصب کرده تا سردار نقدی از آن بازدید کند و شیطانی بودن یوتیوب را به رخ مسلمانان جهان بکشاند ،  یو تیوب بدون هیچ ملاحظه ای ، به روی  ویدئو های تلویزیون دولتی پرس.تی.وی آگهی نصب می کند ، تا این شبکه که چون زالو  در پوششهای مختلف از خون ملت ایران تغذیه می کند  ، چاقتر شود و بهتر بتواند برای شورش مسلمانان جهان علیه استکبار تبلیغ کند .

 تصویر  آگهی نصب شده یو تیوب روی ویدئوهای پرس تی.وی در زیر منتشر می شود ،  تا در صورتیکه پس از انتشار این مطلب ، آگهی برداشته شد ، کسی  نتوانند حاشا کنند

(نمونه اگهی رادراینجا ببینیدhttp://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zGUeJl5h6NE)

یو تیوب در همین حال ،  بدون ارائه هیچگونه توضیح موجه یا غیر موجه  ،  نصب آگهی روی ویدئو های وب سایت لنزایران را که  رسانه ای است مستقل ،  و  بدون منبع در آمد دولتی یا غیر دولتی ، قطع می کند تا وب سایتی را که به شهادت آمارهای یو تیوب  ، بیش از ۱۰ میلیون بار بازدید شده است را از کار بیندازد . چه کسی این پاپوش را دوخته ، و یوتیوب را  وسیله رسیدن به  مقاصد سیاسی خود قرار داده است ؟

خوشبختانه همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید ، پرونده  حساب ما نزد یو تیوب خالی از هر گونه تخلف است و دستهای نامروئی در یو تیوب ، با وجود تائید  صلاحیت ما ، نصب آگهی را از کار انداخته اند . البته ما نیز ساکت نبودیم و علاوه بر ارسال دهها ای-میل به بخشهای مختلف گوگل و یو تیوب ، چندین فکس نیز به مقر گوگل در امریکا  و به عنوان مدیران آن ارسال کردیم و ضمن شرح ماجرا ،  دلیل حذف آگهی از کلیپهای لنزایران را جویا شدیم ولی بر خلاف آداب معمول در اینترنت ،  تا این لحظه که بیش از سه  ماه از قضیه می گذرد پاسخی دریافت نکرده ایم .

در نامه های خود متذکر شدیم  در صورتی که حذف آگهی از نوارهای ما احتمالا  به دلیل  ادعای کپی رایتی باشد که احیانا از طرف دستگاههای وابسته به جمهوری اسلامی عنوان شده است ، این نوارها بر اساس قوانین امریکا و قوانین جاری در جمهوری اسلامی به دلایل ذیل کپی رایت نیست :

۱ در امریکا بر اساس بخشنامه ۳۸ آ دفتر کپی رایت  دولت فدرال ،  هیچ حق شناسائی شده کپی رایت برای جمهوری اسلامی در ایالات متحده وجود ندارد

2- در ایران نیز ،  بر اساس قانونی که در جمهوری اسلامی جاری است ، تنها ۱۲ مورد که تنها شامل اقلامی چون کتاب و شعر و کارهای هنری است   از حمایت قانونی شبییه به کپی رایت بر خوردار هستند ، که ویدئو های خبری صدا و سیما و رسانه های وابسته به آن شامل این بحث نمی شود و به اصطلاح Public Domain هستند  . نگاه کنید به : موسسه حقوقی ادمان به زبان فارسی و همین مبحث به زبان انگلیسی

 وانگهی ، جمهوری اسلامی که  خود در سرقت و عدم رعایت قوانین کپی رایت  شهره آفاق است ، چگونه می تواند متعارض دیگران شود . نکته مورد توجه در این باره این است که بارها یو تیوب دستور برداشتن نوارهائی را از روی یو تیوب  برای ما  صادر کرده است ، که با و جود آن که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ضبط شده بوده است ،  ولی شامل تکه هائی بوده که متعلق به تلویزیونهای کپی رایت شده بوده و  صدا و سیما آنها را سرقت کرده و با سر هم کردن آنها ،  به عنوان حاصل کار خود روی آنتن برده است ! نمونه این ویدئو ها که همه آنها پس از تذکر یو تیوب از سایت آن برداشته شده موجود است که در صورت نیاز ارائه خواهد شد .

منبع

بیان دیدگاه