اسامی و اطلاعات ۶۰۰ زندانیان سیاسی

Image and video hosting by TinyPic

خبرگزاری حقوق بشر ایران – رهانا: اسامی و اطلاعات ۶۰۰ زندانیان سیاسی در حالی گردآوری شده است که بر اساس اطلاعات و گزارش‌ها، تعداد زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف کشور بسیار بیش‌تر از این آمار است، اما به خاطر فضای بسته اطلاع‌ رسانی و مشکلات امنیتی دسترسی به اسامی و اطلاعات همه‌ی زندانیان سیاسی با مشکلات بسیاری روبرو است و عملا امکان چنین کاری وجود ندارد.

اسامی و اطلاعات ۶۰۰ زندانیان سیاسی در حالی گردآوری شده است که بر اساس اطلاعات و گزارش‌ها، تعداد زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف کشور بسیار بیش‌تر از این آمار است، اما به خاطر فضای بسته اطلاع‌رسانی و مشکلات امنیتی دسترسی به اسامی و اطلاعات همه‌ی زندانیان سیاسی با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و عملا امکان چنین کاری وجود ندارد.

با این حال گزارشگران رهانا (سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران) در طول ماه‌های گذشته موفق به ثبت اسامی و اطلاعات ۶۰۰ زندانی سیاسی ـ عقدیتی شده‌اند. نام ۲۷۵ زندانی نیز پیش از این بعد از آزادی از این لیست خارج شده بود و اکنون نام ۶۰۰ زندانی سیاسی دردفتر پیگری وضعیت زندانیان سیاسی وجود دارد.

از ۶۰۰ زندانی موجود در لیست ۳۵۴ نفر دارای محکومیت قضایی و ۲۴۶ نفر در بازداشت به سر می‌برند. از لیست اسامی محکومان، ۹۴ نفر حکم بالای ۱۰ سال داشته و محکومیت‌های سنگینی را دارا هستند.

همچنین نام و اسامی ۶۳ زندانی زن نیز در این لیست ۶۰۰ نفره به چشم می‌خورد. ۳۸ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس نیز همچنان در زندان‌های مختلف کشور به سر می‌برند.

فعالین کرد با ۱۶۳ زندانی دارای بیش‌ترین تعداد زندانی در میان فعالین و گروه‌های مختلف هستند و زندان اوین با داشتن ۱۷۳ زندانی سیاسی بیش‌ترین زندانیان سیاسی را درون خود جای داده است.

در میان اقلیت‌های دینی و مذهبی بهاییان با داشتن ۴۵ زندانی نشان می‌دهند که نقض حقوق بشر در مورد آنان بسیار بالا است.

بدون شک این لیست همان‌طور که گفته شد در بر گیرنده‌ی نام و اطلاعات همه‌ی زندانیان سیاسی در ایران نیست و ممکن است دارای نواقص و اطلاعاتی اشتباه باشد. برای ارسال اطلاعات هر زندانی می‌توانید با آدرس امیلhrhi@hrhi.org  تماس بگیرید

رهانا

بیان دیدگاه