لاریجانی به جلیلی دستور داد: تیم مذاکره کننده هسته‌ای حق هیچ مصالحه‌ای ندارد

Image and video hosting by TinyPic

در حالی که یک هفته به آغاز مذاکرات هسته‌ا‌‌‌‌ی ایران و شش قدرت جهانی در مسکو مانده است، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران گفت که تیم مذاکره کننده هسته‌ای حق هیچ گونه مصالحه و مسامحه‌ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری مجلس، آقای لاریجانی خطاب به سعید جلیلی، سرپرست مذاکرات هسته‌ای ایران که در جلسه علنی امروز، (چهارشنبه ۲۴ اسفند، ۱۳ ژوئن) گزارشی از روند پرونده هسته‌ای ایران ارائه داد، گفت غربی‌ها در این مذاکرات هدفی را دنبال نمی‌کنند و فقط به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر هستند.

او گفت: «اعضای ۱+۵ از یک سو حاضر به مذاکره بوده و بر مسیر منطقی مذاکرات اصرار می‌‎کنند و از سویی در پشت پرده خواهان تحریم‌های بیشتر و رفتارهای تندروانه هستند که این موضوع نشانه انشقاق از سوی اعضای این گروه است.»

به گفته آقای لاریجانی، اعضای ۱+۵ نمی‌توانند درباره غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم در ایران اظهار نظری کنند و غنی سازی اورانیوم داخل ایران بر اساس نیاز این کشور بوده است.

آقای لاریجانی تاکید کرد که مجلس با قاطعیت از تیم مذاکره کننده ایران حمایت می‌کند و روند مذاکرات مسکو را با دقت زیرنظر دارد.

قرار است دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن (۲۹ و ۳۰ خرداد) در مسکو برگزار شود. دور پیشین این گفت‌وگوها در روزهای سوم و چهارم خرداد (۲۳ و ۲۴ ماه مه) در بغداد برگزار شد.

‹مذاکرات مسکو در ۶ محور›

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در گزارشی به نمایندگان مجلس گفت که در مذاکره تلفنی که دو روز پیش با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای ۱+۵ داشته، تاکید کرده که محور مذاکرات مسکو در ۵ موضوع پیشنهادی ایران و یک موضوع پیشنهادی گروه۱+۵ باشد.

سرپرست مذاکرات هسته‌ای ایران درباره ۵ محور پیشنهادی ایران توضیحی نداد اما گفت که اعتقاد ایران این است که مذاکرات نباید «لزوما درباره مسائل هسته‌ای باشد و باید موضوعات دیگری هم مطرح شود.»

پیش از این درنامه هلگا اشمید، معاون خانم اشتون آمده بود که در جریان مذاکرات بغداد، گروه ۱+۵ «پیشنهاد صریحی را ارائه کرده که از یک طرف به نگرانی‌های اصلی درباره فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم می‌پردازد و همزمان، فرصت‌های مهمی را برای همکاری‌های هسته‌ای و نیز همکاری در زمینه‌های دیگری که به نفع ایران است، فراهم می‌کند.»

آقای جلیلی سیاست‌های مجلس در حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را مهم توصیف کرد و گفت: «ملت ایران برای دفاع از حقوق و آرمان‌های خود هزینه می‌دهد و تسلیم خواست غیرقانونی غرب نخواهد شد.»

پنج روز پیش اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از ایران خواسته بود که «بدون تاخیر بیشتر» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان دهد تا کلیه بازرسی‌های لازم را برای اطمینان یافتن از ماهیت برنامه هسته‌ای این کشور به انجام رساند.

آقای جلیلی همان زمان درواکنش به این بیانیه اتحادیه اروپاپیگیری «گفت‌وگو صرفا برای گفت و گو» در مورد پرونده هسته‌ای را بی‌ثمر دانسته بود.

بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین، یکی از موارد اختلاف ایران و آژانس در ماه‌های اخیر بوده است. آژانس نگران است که آزمایش‌هایی مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در این سایت انجام شده باشد، ولی ایران چنین موضوعی را رد می‌کند و در عین حال، به بازرسان آژانس، اجازه بازرسی تاسیسات پارچین نداده است.

منبع

بیان دیدگاه