معاون اجتماعی ناجا: تماشای فوتبال در شان زنان نیست

Image and video hosting by TinyPic

فقط آقایان

در پی درخواست انجمن سینماداران در خصوص اکران مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۱۲) فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اکران این مسابقات در سینماهای پایتخت صرفا با حضور آقایان و کسب مجوز لازم از اداره اماکن تهران موافقت کرد.

برای دیدن اندازه واقعی روی عکس کیلیک کنید

مستند سازی پلیس و وضعیت نامناسب

سردار بهمن کارگر درباره عدم‌ حضور زنان در هنگام تماشای بازی‌‌های فوتبال در سینماهای کشور گفت:«پلیس مستندسازی زیادی از حضور زنان و مردان در هنگام بازی فوتبال در سراسر کشور انجام داده است و متوجه شدیم که هنگامی که زنان و مردان با یکدیگر به تماشای فوتبال می‌پرداند، وضعیت مناسبی نیست».

زنان باید از نیروی انتظامی تشکر کنند

معاون اجتماعی ناجا می‌گوید:«مردان در هنگام بازی فوتبال هیجانی شده و بعضا فحش‌های رکیک داده یا شوخی‌‌های بدی انجام می‌دهند. این در شان زنان نیست که با آقایان فوتبال نگاه کنند و زنان باید از نیروی انتظامی در این زمینه تشکر کنند».

نمایش فوتبال در سال‌های قبل

در سال‌های قبل، مسابقات جام ملت‌های آسیا و مسابقات جام جهانی هم در برخی سینماها به نمایش درآمدند که البته نمایش مسابقات جام ملت‌های آسیا در سینماها پس از چند روز متوقف شد. پس از آن، مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی دوباره در سینماها پخش شد.

عوارض اخلاقی

احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در پی توقف پخش فوتبال در سینماها در مقطع جام ملت‌های آسیا گفته بود: «مشکلاتی که در دفعات گذشته در پخش فوتبال در سینماها رخ داد، اصلاً‌ خوشایند نبود، بر همین اساس برای پیشگیری از عوارض اخلاقی پخش فوتبال از سینماها ممنوع شد».

«در اروپا فوتبال از تلویزیون پخش نمی‌شود»

احمدی‌مقدم افزوده بود: «در کشورهای اروپایی مسابقات فوتبال از تلویزیون پخش نمی‌شود و مردم مجبورند برای مشاهده مسابقات فوتبال به سینماها رفته و با پرداخت پول مسابقه را تماشا کنند؛ اما حال که در ایران تمامی مسابقات از تلویزیون پخش می‌شود، نیازی به پخش آن از سینماها نیست».

شروط شش‌گانه

امسال اما پیش از ممنوع شدن حضور بانوان در سینما‌ها، وزارت ارشاد برای نمایش مسابقات یورو ۲۰۱۲ و المپیک لندن شروط شش‌گانه‌ای را برای موافقت آن وزارتخانه با نمایش مسابقات درسینماها مطرح کرده بود.

جلب رضایت تلویزیون

مشکل دیگری هم برای نمایش بازی‌‌های جام ملت‌های اروپا پیش روی سینماداران قرار گرفت و آن چیزی نبود جز‌ رضایت تلویزیون به عنوان خریدار حق پخش بازی‌‌های یورو ۲۰۱۲ در ایران.

موافقت شفاهی شبکه ۳

البته پس از ارسال نامه درخواست مجوز نمایش مسابقات در سینما از سوی دفتر مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به شبکه سوم سیما اعلام شد:« طبق مذاکرات شفاهی، شبکه سه مشکلی برای مجوز پخش ندارد».

انصراف سینماداران از پخش بازی‌ها

و بلافاصله پس از تصمیم نیروی انتظامی مبتنی بر ممنوعیت حضور بانوان برای نمایش فوتبال در سینماها، موسسه «تصویر شهر» که مسئولیت پردیس‌های سینمایی شهر تهران و سالن ایوان شمس را بر عهده دارد، اعلام کرد که از نمایش مسابقات جام ملت‌های اروپا تنها برای آقایان صرف نظر کرده است.

کارفرهنگی

رییس موسسه تصویر شهر درباره اعلام اداره کل اماکن عمومی مبنی بر حضور فقط «آقایان» هنگام نمایش مسابقات فوتبال گفت: « هدف ما کار فرهنگی،‌ گسترش امنیت اخلاقی‌ و کشاندن خانواده‌ها به سینما‌ و در نهایت کمک به صنعت سینما بود».

تغییر فضا با حضور بانوان

منبتی در این زمینه می‌گوید: « وقتی خانواده‌ها برای تماشای فوتبال به سالن‌های سینما می‌‌آیند شرم حضور خانم‌ها باعث می‌‌شود، احساسات و هیجان‌ها کنترل‌شده باشند، مانند تجربه موفقی که در قبل داشتیم. حضور تنهای آقایان، فضایی را مانند استادیوم به وجود می‌آورد که در واقع منجر به نتیجه خوبی نخواهد شد».

سال‌ها کار

سعیدی‌‌پور، مدیر سینما آزادی می‌گوید: «ما سال‌ها روی این موضوع کار کردیم که خانواده‌ها بتوانند در یک محیط کاملا سالم فرهنگی به سینماها بیایند و در کنار یکدیگر بدون شنیدن توهین فیلم ببینند. ما می‌‌خواستیم چنین فرآیندی را برای نمایش فوتبال‌ در سینماها هم داشته باشیم تا خانواده‌ها با احساس امنیت بتوانند برای دیدن مسابقات به سینماها بیایند».

امنیت اخلاقی

مدیر سینما آزادی تاکید کرد: «تصور ما این بود که حضور بانوان و در واقع خانواده‌ها باعث تضمین امنیت اخلاقی سالن به هنگام نمایش فوتبال می‌‌شود. اگر نیروی انتظامی می‌‌خواهد تنها ورود آقایان به سالن سینما را مجاز بداند، ما خودمان از نمایش مسابقات یورو ۲۰۱۲ در سینماها انصراف داده و ترجیح می‌‌دهیم با ورود مجردها محیط خانوادگی سینما را ناامن نکنیم».

سینما پلمپ شد

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، روز دوشنبه (۱۱ ژوئیه/ ۲۲ خرداد) اعلام کرد:«در پی فروش بلیت مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۱۲) توسط پردیس سینمایی زندگی به بانوان و اطلاع ماموران پلیس تهران از این امر، ماموران پلیس اماکن با مراجعه به این محل نسبت به پلمپ واحد مذکور، اقدام کردند».

منبع

بیان دیدگاه