ایران بلازده، مرگ چهار هزار معتاد اکثرا جوان، در سال گذشته

Image and video hosting by TinyPic

طاها طاهری، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، از کشف ۵۰۰ تن مواد مخدر در کشور در سال گذشته خبر داد. به گفته این مقام مسوول، بیشتر کشفیات را مخدرهای سنتی تشکیل می دهد، همچنین کشف مخدرهای صنعتی نیز نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته و آشپزخانه‌های تولید این ماده در کشور فعال هستند.

648754_dCfzHxyn

همچنین در گزارش خبرگزاری “مهر” و بر اساس آخرین آمار اعلام شده از طرف ‌ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک میلیون و ۳۲۵ هزار ایرانی به مواد مخدر اعتیاد دارند. آماری که باید به آن، براساس گفته فرمانده نیروی انتظامی، ۷۰۰ هزار مصرف کننده تفننی را نیز اضافه کرد؛ معتادانی که میانگین سنی آنها ۲۱ سال اعلام شده است.

در همین رابطه، سردار مویدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به کاهش دستگیری معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر می گوید: “پلیس در هر ساعت نزدیک به ۳۰  قاچاقچی و معتاد را شناسایی و دستگیر می کند، به طوریکه در ۹ ماه نخست امسال نیز  ۲۰۰ هزارنفر در ارتباط با مواد مخدر از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند.”

آمار پزشکی‌ قانونی نیز حکایت از آن دارد که در سال ۹۱ روزانه ۱۱ معتاد به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند.

معتادانی که به گفته مسوولان مبارزه با مواد مخدر اکثرا جوان بوده و در بسیاری از موارد بلامکان هستند. این در حالی‌ است که همواره از طرف کارشناسان تاکید شده که آمار رسمی‌ نشان دهنده میزان واقعی‌ تعداد معتادان در کشور نیست؛ چراکه در بسیاری از موارد فرد معتاد شناسائی نمی‌‌شود، ضمن اینکه معتادان متعلق به قشر متوسط به بالای جامعه نیز معمولا در این آمار جایی ندارند.

پارس دیلی نیوز

بیان دیدگاه