طرح مجلس براي بستن تنگه هرمز

Image and video hosting by TinyPic

جواد کریمی قدوسی امروز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار جام جم آنلاين از تهيه طرح اعمال حق حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در آبراه های داخلی و ساحلی (تنگه هرمز) در مجلس خبر داد و گفت:این طرح دارای قید 2 فوریت است و تا پايان روز گذشته يكشنبه به امضاي 100 نماينده مجلس شورای اسلامی رسيد.

وي با بيان اينكه اين طرح داراي يك ماده واحده است، تأكيد كرد: مطابق این ماده واحده دولت جمهوری اسلامی ایران موظف می شود تا بر اساس حق حاکمیت خود از عبور نفتکش هایی که نفت خود را به مقصد کشورهای طراح تحریم نفتی علیه ایران ( اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل )، حمل می کنند، جلوگیری نماید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بيان اينكه براي تهيه و تصويب اين طرح در مجلس با مسئولين وزارت امور خارجه هم هماهنگي شده است، گفت: بزودي اين طرح در صحن مجلس مطرح و با رأي بالاي نمايندگان مصوب خواهد شد.

کریمی قدوسی هدف از تهيه اين طرح را پاسخ به تحریم های ظالمانه نفتی علیه کشور ذكر كرد و گفت: وقتي آنها ناجوانمردانه و با رفتار ظالمانه دست به تحریم نفتی علیه ایران مي‌زنند، اعمال حق حاكميت در آب های داخلی و ساحلی ايران، حداقل راهكار در اين زمينه است.

به گفته وي اين طرح بزودی در صحن مجلس مطرح و به تصویب خواهد رسید.

این در حالی است که هادی شوشتری عضو دیگر این کمیسیون در گفتگو با خبرگزاری مجلس گفت:

هشت سال دفاع مقدس پله رشد و بالندگی نظام جمهوری اسلامی ایران شد و مسئولان کشور تجربه‌های گرانقدری از آن دوران کسب کردند، به طوریکه اکنون می‌توانند همه تهدیدها را تبدیل به فرصت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تحریم‌های جدید غرب علیه نظام جمهوری اسلامی را بی‌اثر خواند و تصریح کرد: مگر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷، کشورهای غربی با ایران همراهی کردند که حالا بخواهند با قطع آن همکاری‌ها، ملت ایران را تحت فشار بگذارند.

وی تشکیل کنسرسیوم بیمه‌های داخلی را یکی از راهکارهای دور زدن تحریم‌ها خواند و ادامه داد: غرب در چارچوب سیاست مذاکره همراه با فشار می‌خواهد به نشست کارشناسی استانبول وارد شود اما تیم مذاکره‌کننده ایران از آن درجه خرد و آگاهی برخوردار است که بتواند بر این توطئه‌ها نیز فائق آید و تحت تأثیر فشار تحریم‌ها قرار نگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، راهبرد جمهوری اسلامی را مبتنی بر منطق و خرد خواند و یادآور شد: اگر غربی‌ها در مذاکرات استانبول همچنان به رویکردهای سیاسی خود اصرار کنند، تیم مذاکراه‌کننده ایران به لحاظ داشتن منطق برتر هیچ گاه در بن‌بست قرار نمی‌گیرند.

اتحادیه اروپا از روز یکشنبه(۱۱ تیر) تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد اما رستم قاسمی، وزیر نفت، پس از جلسه‌ دولت، گفت: ایران دوستان زیادی در دنیا دارد و به هیچ عنوان نگران فروش نفت نیست

به جای تنگه هرمز، دهانتان را ببندید

این بسیار واضح است که تهدید به بستن تنگه هرمز، آبراهی که روزانه بیش از هفده میلیون بشکه نفت از آن می گذرد و بیست درصد ظرفیت نیاز جهانی به نفت را تأمین می کند، ساده و آسان نخواهد بود. این چنین یاوه گویی هایی از سوی مسؤولان جمهوری اسلامی برای منافع کشور و ملت ایران بسیار گران تمام شده است. 

منبع

بیان دیدگاه